עיצוב תאורה לבית | איך מעצבים נכון תאורה לבית?

לעיצוב תאורה יש משמעות דרמתית לאופן שבו אנו חווים חלל. לתאורה יש את הכוח להכניס דרמה לכל חלל, להדגיש אובייקטים מסוימים בעלי ערך אסטטי, לייצר תחושה של הגדלת חלל, ולתת קצב ואווירה. תאורה נכונה יכולה להוות גם פתרון, לאלה הרוצים לייצר "מתיחת פנים" עיצובית  ללא הוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי

 | הבית בבת הדר | אדריכלות תכנון ועיצוב פנים

ברוב המקרים תפקיד התאורה מעל שולחן האוכל היא להאיר את החפצים המונחים על |משטח השולחן בלבד | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | קמחי תאורה

רובנו חושבים שעיצוב התאורה מהווה את ה"פיניש" האחרון בתהליך הבנייה והשיפוץ, אך למעשה יש לתת את הדעת על תכנון התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון, עוד לפני שתכניות העבודה יוצאות לקבלן המבצע. כדי לקבל תוצאה של עיצוב תאורה עשיר, מומלץ לשלב מספר סוגים של גופי תאורה לפי אופיו של החלל והשימוש בו.

לדוגמא: מערך תאורה הכולל שקועי תקרה, גופים צמודי קיר, גוף רצפה וגוף שולחני קטן בחלל הסלון. בעיצוב תאורה הכל הולך למעט סנוור, ברגע שגוף תאורה מסנוור את האדם החווה את החלל, נעשתה טעות תכנונית.

בחלל מגורים זה התאורה גם מייצרת עיניין בפני עצמה באיזור מסך הצפייה אך היא גם משרתת את הדגשת של התמונה הגדולה בחלל | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | אורעד + קמחי תאורה

BLV Design - TA - Chen - 3

התאורה הנסתרת במרכז החלל מדגישה את המלבן המונמך שמלעשה מגדיר את איזור הסלון במרכז החלל הציברי | בתמונה – דירה באזורי חן, תל אביב | הצלם – אילן נחום | קמחי תאורה + אקסקלוסיב

בתהליך עיצוב התאורה יש לתת את הדעת למספר נושאים:

סוג הנורות ועוצמת האור | איזה נורה ניתן להרכיב בגוף התאורה והאם עוצמת הנורה מתאימה למטרת ההארה.

טמפרטורת (צבע) האור |  מאור חם ועד אור לבן, או לחילופין תאורה צבעונית. רצוי לשמור על טמפרטורה זהה או דומה בכל חלל. תאורה לבנה מאד תגרום לצבעים בסביבה להראות חיוורים ולפיכך אינה מומלצת ברוב המקרים. ערך זה נמדד בקלווין (K) ולדוגמא אור צהוב הוא 2700K בזמן שאור לבן מאד יהיה בכוון ה6500K. רוב נורות הלד האיכותיות "מכוונות" ל3000K שזהו אור השומר גם על חמימות של תאורה "צהובה" אך הוא מספיק בהיר בכדי להבהיר את הסביבה. מומלץ אגב לרכוש את הנורות של אותו היצרן בכדי לשמור על גוון תאורה אחיד.

חסכון בהוצאות חשמל | בחירת נורות יעילות וחסכוניות לגופי התאורה הדולקים תדיר בבית. נורות לדים ונורות חסכוניות הן האופציה המועדפת.

אפשרות עמעום | באזורים בהם אנו רוצים שליטה בהחלשת עוצמת האור (דימר), יש לבחור נורות הניתנות לעמעום. נושא העמעום הפך לבעייתי עם השליטה הבלתי מעורערת של נורות הלד בגופי התאורה אך לאחרונה משווקים יותר ויותר נורות לד הניתנות לעמעום . ניתן להחליש את עצמת האור באזור מסוים בו ישנם כמה גופי תאורה ע"י הדלקה נפרדת לכל גוף, כך שניתן יהיה לבחור את כמות האור שתתאים לסיטואציה הנדרשת.

כוונון גופי התאורה | עד כמה גוף התאורה יכול להתאים לשינויים עתידיים (הזזת תמונות, שינויי ריהוט וכיוצ"ב) ע"י הסטת האלומה לכוון מסוים. ישנן סוגים של גופי תאורה המאפשרים הטיה קלה של הנורה לטובת כוונון של אלומת האור למיקום הרצוי (אם להדגיש תמונה או לחילופין את הטקסטורה של השטיח/ספה). דוגמא לגמישות רבה יותר מציג פס צבירה. זהו מעין תעלה תקרתית אשר לתוכה ניתן להכניס סדרה של גופים שלרוב יכולת ההטיה שלהם רבה מאד והפיזור שלהם על המסלול נותן עוד מימד של שליטה על כוון האלומות האור ומיקום הגוף במישור התקרה/חלל.

פס צבירה כאלמנט תאורה מרכזי בחלל מגורים מודרני, מאפשר הדגשה של אובייקטים בחלל כמו תמונות, פרטי ריהוט וכיוצ"ב | בתמונה – דירת גן ברח' שינקין תל אביב | צלם – עמית גרון | קמחי תאורה

אלומת האור | מהו אופייה של אלומת האור המוקרנת מהגוף. עד כמה היא ממוקדת או לחילופין מפוזרת. במקרים רבים אופי האלומה תלוי בעיקר בנורה. ישנן מקרים כמו במרכז מטבח בו רצוי להשתמש בגוף תאורה עם אור מפוזר שתפקידו להאיר את פנים הארונות והמגירות לשימוש כללי, בזמן שמעל פינת אכילה במטבח, אם זה אי או שולחן מטבחי קטן ניצן לשלב תאורה עם אור הממוקד יותר מעל פינת אוכל זו.

גודל ועיצוב | האם גודל הגוף מתאים לחלל בו הוא אמור להיות ממוקם? האם האופי העיצובי שלו (לבן, כסוף, שחור, מרובע, עגול, קריסטלי וכו') משתלב בשפת העיצוב של המקום?

סדרה של גופים מאותה המשפחה הממלאים נפח במרכז החלל והמאירים את שולחן האוכל העגול

סדרה של גופים מאותה המשפחה הממלאים נפח במרכז החלל והמאירים את שולחן האוכל העגול | בתמונה – דירת קבלן בקריית השרון נתניה | הצלם – אילן נחום | קמחי תאורה+ ביתילי

שימוש בתאורה להשגת אפקט מרשים

עיצוב תאורה להדגשת אובייקטים על הקירות | אור ישיר על פריטים הנמצאים על הקירות כמו תמונות, פסלים, וילונות וכו', ידגיש אותם וימשוך אליהם את עין המתבונן.

עיצוב תאורה לקירות כהים | ככל שצבע הקיר כהה יותר כך הוא "בולע" אור ויכולת "דחיפת" האור אל החלל יורדת. במצב כזה או שמגדילים את עצמת ההארה על הקיר או שלחילופין מכניסים גוף תאורה נוסף בעל אופי יותר אווירתי לדוגמא גוף תאורה עומד, או שולחני שתפקידם לפצות על האור האבוד באזור זה ובמקביל להכניס גוון לעיצוב ולמערך גופי התאורה של החלל.

הארה עם אלומה הקרובה לקיר מדגישה את הטופוגרפיה של קיר הלבנים

קירות בחיפוי לבנים מומלץ להאיר בתאורה ממוקדת מהתקרה המדגישה את התבליטיות ע"י הצללות. התאורה מעל שולחן האוכל שולחת את רוב האור לפלטת השולחן הבהירה | בתמונה: דירת גן רח' שינקין תל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה | קמחי תאורה

עיצוב תאורה לקירות עם טקסטורות ותבליטים | בהארת הקירות המחופות בלבנים או בכל ציפוי טקסטוראלי ותבליטי אחר, כאשר האלומה מוקרנת בזווית חדה אל הקיר היא מדגישה את התבליט ויוצרת הצללות דרמתיות. גופים אלה יכולים להיות שקועי או צמודי תקרה ורצוי שהאלומה שלהם תנוע בין 24 ל-35 מעלות. ניתן להשתמש גם בגופי קיר שאלומותיהם מופנות לצדדים או כלפי מעלה ומטה, אך אלה ייקחו מקום אפשרי לתליית תמונות על הקיר. גופי קיר נתלים לרוב בגובה של 180-200 מהרצפה. למעשה, כל תאורה המקרינה אלומה צרה על אובייקט בחלל תראה דרמתית ותוסיף עניין.

תאורת חוץ המשלבת תאורה היקפית המדגישה את טקסטורת גדר העץ עם גופים נפרדים המאירים את מרכז רחבת הדק | בתמונה – דירת גן ברח' שינקין תל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה – קמחי

עיצוב תאורה ליצירת אשליית גודל בחלל על ידי הארת הקירות

שימוש בגופי תאורה בתקרה הממוקמים כ-20-40  ס"מ מהקיר, נותנים אשליה של הגדלת החלל. אלומות האור מוקרנות  על הקיר (קיר בהיר) המשמש למעשה כרפלקטור הדוחף את האור אל תוך החלל בצורה עקיפה. מאחר ואלומת האור מכוונת לקיר (חשוב שלגופים תהיה אפשרות כוונון) היא אינה מסנוורת. אשליית גודל החלל נובעת מהבהרת הקירות המספקים תחושת מרחב.

שימוש בהארה חזקה במטבח לייצירת אשליית גודל במטבח שגבהו מוגבל | בתמונה – דירת לופט ברח' שינקין תל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה – קמחי + אס טי אור

תאורה-נסתרת-עם-חיזוק-של-גופים-שקועים-ממוקדים-המדגישים-את-הדופן-האחורית-של-הסלון-ומושכים-את-העין-אל-חלקו-העמוק-של-החלל-למבט-מהכניסה-לבית

תאורה תאורה נסתרת עם חיזוק של גופים שקועים ממוקדים המדגישים את הדופן האחורית של הסלון ומושכים את המבט מהכניסה לבית לעומד החלל ובכך למעשה מגדילים אותו. | בתמונה – דירה קטנה ברמת אילן | הצלם – אילן נחום

BLV Design -Small - 1

הדגשת עומק הנישות מעל הספה בחלל ציבורי קטן יחסית (26מ"ר) מושכים את העין לדופן האחורית של הנישות ומייצרים אילוזיה של עומק | הצלם- אילן נחום | מחסני תאורה

עיצוב תאורה לפי איזורים

עיצוב תאורה לפינת אוכל

 רצוי להאיר פינת אוכל בתאורה תלויה דקורטיבית בה נורה המפיצה אור חם. חשוב שרוב האור יוקרן כלפי משטח השולחן ושיפוזר בצורה שווה בעצמתו ככל הניתן. יש  לקחת בחשבון גם את אופיו הפיסולי והדקורטיבי של הגוף מאחר והוא תלוי בגובה העין. כדאי לתת מענה תאורה גם למצב בו השולחן נפתח לאירוח. מומלץ לעשות זאת ע"י גופי תאורה שקועי או צמודי תקרה משני צדי הגוף המרכזי המוצנעים ויזואלית ומקרינים אור לשני קטבי השולחן. אלו בעלי הדלקה נפרדת, מאחר והשימוש בהם אינו יומיומי. גובה התלייה של גוף תאורה מרכזי נמדד מהרצפה ועד לקצה התחתון של הגוף, כאשר הגובה האידאלי הוא 1.80-1.70 מטר. לשולחן מרובע או עגול, יתאים לרוב גוף אחד בעל אופי עגול או מרובע, ולשולחנות מלבניים שהם הנפוצים יותר, מומלץ גוף אחד או מספר גופים שאופיים מלבני וארוך.

גוף התאורה של שולחן אוכל זה מותאם לכסאות ומשלים את עיצוב הפינה

גוף התאורה של שולחן אוכל זה מותאם לכסאות ומשלים את עיצוב הפינה | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי ואורעד

  עיצוב תאורה למטבח

המטבחים מורכבים לרוב משניים או שלושה מעגלי הדלקה:

SHENKIN_5_APRT_-1_006

בתמונה – מטבח בדירת גן ברח' שינקין תל אביב | צלם – עמית גרון | תאורה | קמחי תאורה

DSC_3672

תאורה למשטח העבודה או לשיש

במידה ואין ארונות עליונים מעל משטח העבודה, מומלץ למקם גופים שקועים או צמודי תקרה המקרינים אלומה ממוקדת, שימוקמו במרכז משטח העבודה במרחק של כ- 30 ס"מ מהקיר. המרווחים ביניהם תלויים בעצמת האור, כאשר לרוב המרחק הוא בין 70 -120 ס"מ. במטבחים עם ארונות עליונים, גופי התאורה יוצמדו או יהיו משולבים בתחתית הארונות, וכדאי שיהיו עם נורות פלורסנטיות חסכוניות (או לחילופין פסי לד) ולא עם הלוגנים, גם מפאת החום שהם מפיצים ובעיקר מסיבה של חסכון בחשמל, מאחר ומעגל תאורה זה יהיה בשימוש תדיר.

3 מעגלי תאורה במטבח-אחד-תאורה ממוקדת מעל האי לעבודה ואכילה-שני-הארה מפוזרת במרכז המטבח לשימוש כללי-שלוש-מתחת לארונות עליונים להארה של משטח העבודה של הכיור

3 מעגלי תאורה במטבח – 1 תאורה ממוקדת מעל האי לעבודה ואכילה- 2 הארה מפוזרת במרכז המטבח לשימוש כללי-3 מתחת לארונות עליונים להארה של משטח העבודה של הכיור | בתמונה – מטבח בדירת גן ברח' שינקין תל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה – קמחי תאורה

20 מטבח עם חצי אי הפונה לחלל המגורים והמשרת אותו כספרייה נמוכה. משטח העבודה הרחב נח לעבודות אפייה ומשרת גם 3 כסאות לארוחות קלות

תאורה מפוזרת בסמוך לארונות הגבוהים תאורה מוסתרת למשטח העבודה הראשי וגופים צמודי תקרה להארה ממוקדת על חצי האי | בתמונה – פנטהאוז באשדוד | צלם – אילן נחום | קמחי תאורה

04 משטח אבן קיסר עם פנל גבוה יחסית ועם חיפוי קיר בבריקים מזכוכית עד תקרת גבס לקבלת תחושת גובה ומרחב

גופים שקועי גבס המאירים את מרכז משטח העבודה במטבח בהיר מודרני קלאסי | בתמונה – דירה קטנה ברמת אילן | הצלם – אילן נחום

הארה למטבח 02

תאורה מרכזית בפס שקוע גבס במטבח מינימליסטי וקווי. | בתמונה – דירה אורבנית ברמת גן | הצלם – אילן נחום | תאורה-שקע ותקע

ILN_6308

מטבח נוסף השומר על עקרון ההארה המפוזרת במרכז המטבח ןהארה ממוקדת מעל משטח העבודה המרכזי. | בתמונה – דירת קבלן בכפר סבא | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי

עיצוב תאורה לאי המטבח ופינת אוכל מטבחית

אזור זה פתוח יותר לפרשנות ולכן עיצוב התאורה שלו מתייחס לסיטואציה בו הוא ממוקם. אם מדובר באזור עבודה שהוא גם אזור אירוח (לדוגמא אי), רצוי שהתאורה תהיה פונקציונלית וחזקה מספיק לעבודה, אך עדיין בעלת ממד של חום ונעימות.

DSC_3685

גופי תאורה התלויים בגובה נמוך בכדי לייצר אינטימיות והארה טובה לאיזור האכילה באי המטבחי, שהוא גם לרוב מרכז הבית. | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום

תאורה מרכזית 

לרוב מדובר בתאורה המבוססת על נורות חסכוניות, המקרינה אור מפוזר שתפקידו להאיר את תכולת הארונות שבמטבח. הפלורסנטים של פעם התחלפו בגופים בעלי מראה מתוחכם יותר וקיים בשוק היצע רחב של גופים למטרה זו. רצוי שצורת הגוף וגודלו יתייחסו לתצורת ארונות המטבח. במידה ורוצים לקבל מראה מינימליסטי קיימים גופים שקועי גבס, וכאן ניתן להשתמש בגוון אור חם (צהוב) או קר (לבן) או גוון ביניים.

עיצוב תאורה לחדרי שינה ילדים /חדרי משחקים

בחדרי שינה ילדים לרוב משתמשים בתאורה מרכזית במרכז החדר ולעיתים מוסיפים נקודת מאור לקריאה לצד המיטה. הסיבה למיעוט ההשקעה בעיצוב התאורה בחדרים אילו נובעת מהעובדה שילדים משתנים עם הזמן ובהתאם משתנים הצרכים שלהם. הסיכוי לשינוי מיקום או גודל מיטה / שולחן או ארון אפשרית ואף צפויה. ומאחר ותכנון תאורה יעודית מתיחסת לרוב למיקומי ריהוט סטטים וסופיים, במקרים כגון אילו התכנון מצטמצם לבסיס שיענה כמעט על כל שינוי אפשרי, קרי תאורה תקרתית מרכזית.

הארה המשלבת תאורה נסתרת מפוזרת ונקודות אור ממוקדות יותר בחדר שינה

הארה המשלבת תאורה נסתרת מפוזרת ונקודות אור ממוקדות יותר בחדר שינה | בתמונה דירה באזורי חן | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי + אקסקלוסיב

יחידות הורים

חדר שינה הורים הכולל חדר הרחצה והארון/חדר הארונות הם בד"כ איזורים בהם משקיעים בעיצוב תאורה. ולרוב נעזרים בתאורה בכדי לייצר אוירה רומנטית, לעיתים אקזוטית. לרוב נשתמש בתאורה רכה לחדר זה הכוללת 2 מנורות קריאה משני צידי המיטה., לעיתים תאורה קיר עדינה בכדי לדחוף עוד אור לתוך החדר. ליד ארון הבגדים קיים ב"דכ פס של תאורה המקרין אור מפוזר לטובת התמצאות נוחה בתכולת הארון. בחדר ארונות מומלץ להשתמש בתאורה חזקה תקרתית מרכזית ומפוזרת בכדי לאפשר מבט ברור ככל האפשר לעומק הארון. אפשרות נוספת היא להאיר את הארון בתאורה פנימית לגוף הארון בכל מקרה המטרה היא הארה של פריטי הלבוש באופן קריא ונח לשימוש.

אפקטים של תאורה בחדר שינה הורים המייצרים אוירה רומנטית ואינטימית

אפקטים של תאורה בחדר שינה הורים המייצרים אוירה רומנטית ואינטימית | בתמונה – דירת קבלן בקריית השרון בנתניה | הצלם – אילן נחום | תאורה- קמחי

פס לד בסמיכות לארון בגדים בחדר שינה הורים

פס לד בסמיכות לארון בגדים בחדר שינה הורים | בתמונה – דירת לופט קטנה ברח' שינקין בתל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה קמחי + אס טי אור

בחדר ארונות רצוי להשתמש בתאורה מרכזית חזקה להתמצאות בין כל פרטי הלבוש

בחדר ארונות רצוי להשתמש בתאורה מרכזית חזקה להתמצאות בין כל פרטי הלבוש | בתמונה – דירת קבלן בקריית השרון, נתניה | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי

לעיתים משלבים ביחידת ההורים גם איזור המיועד לאיפור. לרוב עמדת איפור מיועדת לאיפור בעמידה בבוקר ביציאה לעבודה ולעיתים רחוקות מדובר בעמדה המשמשת לישיבה. בשני המצבים האור באיזור זה חייב להאיר את פני המשתמש/ת היטב.

פינת איפור בסמיכות לארון חדר שינה הורים עם אפקט הארה חזקה לפני המתאפרת המבוססת על תאורה מפוזרת בשילוב עם תאורה ממוקדת

פינת איפור בסמיכות לארון חדר שינה הורים עם אפקט הארה חזקה לפני המתאפרת המבוססת על תאורה מפוזרת בשילוב עם תאורה ממוקדת | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | תאורה -אורעד

משרדים בייתים

במשרד ביתי בו רוב הפעילות מתרחשת בשולחן העבודה. יש בד"כ צורך בתאורה מרכזית להארה של ארונות/מדפים לאחסון ניירת /קלסרים  או ציוד נוסף, ותאורה מקומית באזור שולחן העבודה. בשולחן העבודה ניתן להשתמש בתאורה המונחת על השולחן, בתאורה קירית להארה של השולחן ובכך לפנות מקום בשולחן שיכול היה להיות בו הבסיס לגוף התאורה. יש גם מקרים בהם , מתחת למדף או ארון הנמצא מעל השולחן יהיה פס לד או איזושהוא תאורה צמודה לתחתית ארון (בדומה להארת משטחי עבודה במטבחים בהם יש קלאפות מעל משטח).

שולחן עבודה עם תאורה תלויה הממקדת את האור על השולחן עצמו

שולחן עבודה עם תאורה תלויה הממקדת את האור על השולחן עצמו | בתמונה – דירת קבלן בקריית השרון בנתניה | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי

עיצוב תאורה לחדרי רחצה

התאורה באזור המראה חייבת להיות חזקה ולהאיר היטב את פני המתבונן במראה. גופי תאורה שקועים המפזרים אלומות צרות יחסית כלפי מטה עלולים לייצר החשכות של הצללה מתחת לעיניים ולא להאיר את כל חלקי הפנים באופן שווה. ההמלצה היא על גופי תאורה קיריים או תקרתיים היודעים להפיץ אור מפוזר, אך עדיין מפנים את חלקו הגדול של האור אל הפנים. מבחר גופי התאורה לחדר הרחצה העומדים בתקן הוא מוגבל, ולכן כדאי לבדוק מראש איזה גוף תאורה יתאים לצרכים שלכם, ולהיות ערוכים בהתאם עם נקודת התאורה במיקום הנכון בחדר הרחצה. לעיתים מדגישים גם את האסלה ע"י מיקום תאורה ממוקדת מעליה.

תאורת קיר מעל המראה המקרינה אור מפוזר חזק למעלה ולמטה לשטיפת אור טובה בחלל רחצה ילדים

תאורת קיר מעל המראה המקרינה אור מפוזר חזק למעלה ולמטה לשטיפת אור טובה בחלל רחצה ילדים | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | תאורה – אורעד

תאורה עקיפה להארת פנים בסגנון קלאסי על ידי גוף קירי מבוסס לד

תאורה עקיפה להארת פנים בסגנון קלאסי על ידי גוף קירי מבוסס לד | בתמונה – דירת גן ברח' שינקין, תל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה – קמחי

הארת חדר רחצה

הארה ע"י פרופיל לד השקוע בקיר מעל לארונית מראה לקבלת תאורה אפקטיבית וחזקה עם תוספת תאורה דרמטית מעל האסלה | בתמונה – חדר רחצה בפנטהאוז באשדוד | הצלם – אילן נחום | תאורה – קמחי

הארת חדר רחצה

הארת חדר רחצה כללי ע"י גופי תאורה שקועי גבס עם דיפיוזר תחתון | צלם – אילן נחום | תאורה – אורעד

ILN_7845

פרופיל תאורה מבוסס לדים שקוע בתוך נגרות ארון עליון המקרים אור חזק לפני המשתמש | צלם – אילן נחום | תאורה – קמחי +אקסקלוסיב

עיצוב תאורה לחוץ

הטיפול התאורתי לסביבת החוץ, נע לרוב בין נקודות אור שמטרתם היא לייצר עיטור תאורתי למבנה תוך כדי הדגשה של אלמנטים של המבנה, הטיפול האחר הוא הארה פונקציונלית שתפקידה הוא להאיר את איזורי הישיבה או רחבת החוץ. לכל גופי התאורה המיועדים לחוץ יש הגנה ממים ורמת הגנה זאת נקראת IP. התאורה הדקורטיבית לרוב תאיר את קירות החוץ ותביע את גובה המבנה או אלמנטים אחרים כמו קורה/עמוד או קיר המשמעותי בעיצוב המבנה. באיזורי הישיבה המרכזיים בשטחי החוץ קיימת הארה כלפי איזור זה ההארה יכולה להיות תקרתית בצמידות לתקרה או לקורות של פרגולה. סביב משטחי החוץ המגוננים משתמשים לרוב בתאורת הצפה למטרות בטחון ולשימוש בעיתות של אירוח רב משתתפים. גופים המיועדים למטרה זו הם בד"כ עם נטיה לסנוור ורצוי לבחור בקפידה את הגופים המתאימים. בד"כ את הצמחיה הנמצאת בשולי המדרש מומלץ להאיר בדוקרני תאורה המאירים את חזית הצמחים למבטים מתוך חללי הפנים. ברגע ששולי המגרש מוארים עין המתבונן מתוך הבית נמשכת לקצה המגרש ומייצרת שוב, אפקט של הגדלה של שטח הבית. אחד היתרונות בדוקרנים היא הגמישות להזיז אותם ממקום למקום. ניתן להשתמש גם בעמודי תאורה לטובת הארה של שבילי כניסה ושבילים הקפיים למבנה או לחילופין להשתמש בתאורה שקועת קיר. יש לקחת בחשבון שהארה של צמחיה ע"י עמודי תאורה יכולה להיות בעייתית במידה והצמחיה תגדל ותכסה כליל את גוף התאורה.

תאורה לאזור ישיבה נמוכה תמחת לפרגולה עי גופי תאורה המשולבים בנפח הפרגולה

תאורה לאזור ישיבה נמוכה תמחת לפרגולה עי גופי תאורה המשולבים בנפח הפרגולה | בתמונה – הבית בבת הדר | הצלם – אילן נחום | תאורה – אורעד

SHENKIN_5_APRT_-1_020

שימוש בתאורה ממוקדת בכדי לייצר הדגשות לאזורים מסויימים או אובייקטים מסויימים והכנסת דרמה לחלל | צלם – עמית גרון | תאורה – קמחי

SHENKIN_5_APRT_-1_019

פסי לד

כחלק מהגברת המודעות להתייעלות אנרגטית, חלה בשנים האחרונות תפנית חדה, המתבטאת במעבר לטכנולוגית פסי הלדים. הסיבה היא פשוטה – הלדים יעילים וחסכוניים יותר בחשמל ורוב האנרגיה הופכת לאור ולא לחום. נורות ההלוגן מחזיקות כ- 2,000-3,000 שעות בעוד שנורות הלדים האיכותיות יכולות להחזיק עשרות אלפי שעות. מעבר לחיסכון האנרגטי, הדבר מקל על התקנת תאורה במקומות פחות נגישים כמו תקרות גבוהות (לא צריך לטפס מחדש כל כמה חודשים כשהנורה נשרפת…) ומייצר אפשרויות תאורה שלא היו קיימות קודם לכן, כמו פסי אור ארוכים. אם בעבר היה קשה לעמעם לדים, היום ניתן לעשות זאת בפשטות. עד לפני שנתיים, עוצמת הלדים הייתה מוגבלת, והם לא הצליחו להתחרות עם עוצמת הנורות המתחרות, אך כיום, עוצמתן של נורות הלד אינה פחותה ואף חזקה יותר. החיסרון הבולט בנורות הלד מתבטא בשליטה מוגבלת על גוון האור המדויק. אם ניקח שתי נורות לד מיצרנים שונים, סביר שגוון האור שלהן יהיה שונה, כאשר השאיפה היא לשחזר את האור הצהבהב הקלאסי. כדי להתמודד עם הבעיה וליצור אחידות בגוון, חשוב לרכוש את כל הלדים הנמצאים בבית מאותו יצרן.

תאורת חדר רחצה המבוססת על גופי קיר וגופי תקרה להארה פונקציונלית ודקורטיבית

תאורת חדר רחצה המבוססת על גופי קיר וגופי תקרה להארה פונקציונלית ודקורטיבית | בתמונה – דירת לופט ברח' שינקין בתל אביב | הצלם – עמית גרון | תאורה – קמחי + אס טי אור

לסיכום

עיצוב חלל, אם חיצוני או פנימי, הוא למעשה סדרה של נפחים טקסטורות וצבעים הבאים לידי ביטוי ע"י האור הנופל עליהם. תשעים אחוז מחוויית החלל היא ויזואלית וקשורה לתחושת האור והמקצב שהוא יוצר בחלל. רוב האנשים חווים את הבית בעיקר בשעות הערב בצורה של אור מלאכותי, ולכן היכולת לייצר תאורה מלאכותית הזורמת באופן אופטימלי בתוך החלל היא בעלת משקל מכריע. בתהליך העיצוב חשוב לשים דגש כיצד האור הטבעי חודר לתוך הבית, איך הוא משחק עם המרכיבים וכיצד הוא מייצר קומפוזיציה המשרתת את חוויית החלל. עיצוב תאורה נכון מצליח לייצר אשליה של חלל גדול (מה שחשוב בדירות קטנות ובכלל…) על ידי אפקטים של תאורה.

מקווה שלמדתם משהו, וכמובן אם יש לכם שאלות מעבר למה שקראתם, אשמח מאוד לשמוע ולעזור.

שלכם זהר

מודעות פרסומת

  1. yaeldi

    יפה מרוד כל הכבוד! שנה טובה וחג שמח לכולכם!

    ‏בתאריך יום ראשון, 6 בספטמבר 2015, "BLV Design Blog | עיצוב פנים ואדריכלות"

    אהבתי

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s