בית קטן, חלל גדול

מאת | זהר בן לביא אדריכל

הצורך ביצירת תחושה של חלל גדול הופך לרלוונטי יותר ויותר ברוב חללי המגורים הנפוצים כיום. בכל חלל, קטן ככל שיהיה, ניתן ליצור אשליה אופטית של עומק, גודל ונפח, אם רק עושים זאת נכון.

הספרייה משמאל היא אלמנט המשכי מושכת את העין אל עומק החלל.

הספרייה משמאל היא אלמנט המשכי המושך את העין אל עומק החלל.

מי שמתגורר בתל אביב או בשאר הערים הגדולות לא יכול להתחמק מהתופעה – הבתים שלנו הולכים ומצטמצמים. ערך הקרקעות ומחירי הדירות מרקיעים שחקים, והקבלנים עושים כל שביכולתם כדי לצמצם את גודל החדרים ולהכניס כמה שיותר דירות בתוך המבנה, מה שמקשה על כולנו לחוות תחושת מרחב בבתים שלנו.

מעבר לתנודות בשוק הנדלן, קיימת גם מעיין נהייה לחללים קטנים והיא נובעת מתוך סיבות כלכליות (תחזוקה, ערך דירה) אך גם מתוך מקום של יעילות של "אני לא צריך יותר מזה". קיים גידול של אנשים החיים בגפם- אם אלו צעירים שעזבו את הבית, אם זה כאלו שלא נמצאים בזוגיות, אם זה דיירים מבוגרים שאיבדו את בני זוגם וילדיהם עזבו את הבית והם חיים עם עצמם בשלום. לכל אילו בד"כ חשוב להיות בדירה קטנה אך עדיין לחיות ולהרגיש בחלל הנראה גדול ככל הניתן.

חשוב להבין שהערכת המרחב שלנו אינה מתבצעת באופן פיסי ואנו לא נוהגים להסתובב עם מטר ביד. התחושה היא שם המשחק, והיא נוצרת דרך אלמנטים עיצוביים המבוססים על אשליות אופטיות היוצרות רושם של עומק, גודל ונפח. למה הדבר דומה? אם יחלוף על פניכם אדם עם חולצה לבנה שעליה פסים לבנים לאורך, הוא מיד יראה לכם גבוה ורזה, לעומת זאת במידה ואותו האדם יסתובב עם חולצה לבנה עם פסים שחורים לרוחב אנחנו נקבל רושם שהוא גוץ ושמן יותר. כי כך העין מתרגמת זאת. חשוב לציין שלא כל החללים המוצגים כאן מתאימים להגדרת "חלל קטן" אך הם מכילים את העקרונות המפורטים לפניכם השימושיים בחללים ודירות קטנות.

אז איך עושים זאת נכון:

יצירת תחושה של המשכיות – עקרון בסיסי: ככל שהעין האנושית "תשוטט" על משטח דפנות חלל  (קירות,רצפה,תקרה), הממשיכות לעומק מסויים, עם הפרעה מועטה ככל האפשר, כך תיווצר תחושה של גודל ורוחב.

התמונה על הקיר בקצה המטבח מושכת את המבט לקיר האחורי ומעצימה את הפרספקטיבה והתאם את תחושת העומק

התמונה על הקיר בקצה המטבח מושכת את המבט לקיר האחורי ומעצימה את הפרספקטיבה והתאם את תחושת העומק

פרספקטיבה חזקה עם קווים ארוכים וסיומת של תנור ומיקרו שחורים

פרספקטיבה חזקה עם קווים ארוכים וסיומת של תנור ומיקרו שחורים

פרספקטיבה של ציר מרכזי המוביל את המבט החוצה למבט ראשון מהכניסה לבית.

פרספקטיבה של ציר מרכזי המוביל את המבט החוצה למבט ראשון מהכניסה לבית.

קלאפת המטבח המוארת מושכת את העין לקצה החלל ומעצימה את עומקו. שולחן הסלון וההדומים קלים ונותנים לחלל ולאויר לעבור דרכם לייצר קלילות

קלאפת המטבח המוארת מושכת את העין לקצה החלל ומעצימה את עומקו. שולחן הסלון וההדומים הקלים ונותנים לחלל ולאויר לעבור דרכם לייצר קלילות

פריטי ריהוט (ספה, מזנון, שולחן סלוני) הנשענים על רגליים דקות יחסית מעניקים תחושה של ריחוף והמשכיות של אלמנטים הצפים בחלל. העין מתרשמת שהרצפה כביכול "ממשיכה" דרכם (מתחתם), וכך החלל/מישור לא נקטע ונוצר אפקט של המשכיות המצית תחושת של אשליית מרחב מוגדל.

כורסת סלון ורגלי שולחנות וספה המרחפים מעל הרצפה ומעניקים המשכיות

כורסת סלון ורגלי שולחנות וספה המרחפים מעל הרצפה ומעניקים המשכיות

קירות – כאשר קיר פנימי הנוגע בדפנות החלל אינו סוגר את כל הדופן מהרצפה לתקרה או לחילופין נראה כאילו שהוא מנותק מהקיר הרי שהוא חוסם ויזואלית רק חלק מדופן החלל ומאפשר מבט להמשכה, הדבר יוצר תחושה של פתיחות והתמשכות, עם חלוקה של החלל.

קיר "משרביה" שהוא למעשה מחיצה המכילה פתחים מאווררים המאפשר לעין להתבונן דרכו באופן חלקי בהמשך החלל. זוהי מחיצה המייצרת אפקט המשכיות המונע חלוקה או הפרדה נוקשה של החלל.

מחיצה קלה המחלקת בין חלל המטבח ללחלל הסלון מבלי לייצר חציצה אטומה

מחיצה קלה המחלקת בין חלל המטבח ללחלל הסלון מבלי לייצר חציצה אטומה

מחיצה מאוררת ודקה המחלקת חלל מרצפה לתקרה מעצימה את גובה החלל

מחיצה מאוררת ודקה המחלקת חלל מרצפה לתקרה מעצימה את גובה החלל

מחיצת משרבייה קווית המייצרת מעין פילטר למבט לחלל הממשיך מאחוריה

מחיצת משרבייה קווית המייצרת מעין פילטר למבט לחלל הממשיך מאחור

יצירת אשליית גודל בחלל ע"י הארת הקירות – שימוש בגופי תאורה בתקרה הממוקמים כ-20-40  ס"מ מהקיר, נותנים אשליה של הגדלת החלל. אלומות   האור מוקרנות  על הקיר (קיר בהיר) המשמש למעשה כרפלקטור הדוחף את האור אל תוך החלל בצורה עקיפה. אשליית גודל החלל נובעת מהבהרת הקירות המספקים תחושת מרחב. מאחר ואלומות האור מכוונות לקיר (חשוב שלגופים תהיה אפשרות כוונון) הם אינן מסנוורות. בשעות הערב, כאשר אנו מפעילים תאורה מלאכותית, ככל שנצמיד את התאורה לקירות ונדגיש את הלובן שלהם, כך ניצור אשליה של חלל גדול יותר.

הארת הקירות ההקפיים מלבינה את הקירות ההיקפיים ומייצרת תחושת הגדלת חלל

הארת הקירות ההקפיים מלבינה את הקירות ההיקפיים ומייצרת תחושת הגדלת חלל

הדגשת אורך החלל דרך הארת הקיר הרחוק ביותר – כאשר אנו מבליטים את הקיר הרחוק ביותר מנקודת המבט המרכזית בחלל או מנקודת המבט של הנכנס לחלל, העין תימשך לאזור המרוחק וכך תיווצר תחושת מרחב ע"י הדגשת עומק החלל. ההבלטנ יכולה להעשות ע"י צבע מושך או אלמנט קצה  כמו פסל או תמונה מיוחדת או עץ. הדבר דומה במידה מסויימת לתכנון אורבני שבו פסל גדול או  "אובליסק" הנמצא במרכז כיכר הנראה מתחילתו של רחוב המסתיים בכיכר זו.

חלל מגורים רחב אך שומר על אינטימיות

חלל מגורים רחב אך שומר על אינטימיות

בחירת ריצופים – כאשר אנו יוצרים חלוקות והפרדות בתוך הריצוף ובין אריח לאריח, יהיה לעין קל יותר לאמוד את גודל החלל, ולנו יהיה קשה יותר "לבלבל" אותה. לכן מומלץ להשתמש באריחים גדולים (שישים כפול מטר עשרים ומעלה) או לחילופין ריצוף המכיל כמה שפחות חלוקות ואלמנטים ויזואליים, כמו משטחי פרקט או בטון מוחלק.

שימוש באריחים מלוטשים כריצוף מעניקים גובה עי הכפלת החלל

שימוש באריחים מלוטשים כריצוף מעניקים גובה עי הכפלת החלל

אשליית גובה של חלל – כשמדובר בתאורת לילה, כדי לקבל תחושה של חלל גבוה יותר, מומלץ שרוב התאורה תופנה מהתקרה כלפי למטה, ושהאור עצמו יוטל כלפי החללים התחתונים ולא יפנה כלפי התקרה. הסיבה היא פשוטה – ככל שהתקרה יותר חשוכה כך היכולת להעריך את גובהה קטן . בנוסף, תאורה תלויה עם נורה בתוך גוף תאורה סגור המאיר רק כלפי מטה על שולחן (כמו למשל בתאורה של שולחן סנוקר) מסייעת לייצר חללים אוטונומיים אינטימיים, בתוך חללים המרגישים לעיתים גדולים מאחר וההחשכה של דפנות החלל מקשה את היכולת להעריך את מרחק דפנות החלל .

רצפת פרקט הממשיכה מתחת לשולחן וכסאות שקופים ומתחת לשולחן סלוני על רגליים קלות לייצרת חסימות מינימליות בחלל ציבורי קטן

רצפת פרקט הממשיכה מתחת לשולחן וכסאות שקופים ומתחת לשולחן סלוני על רגליים קלות לייצרת חסימות מינימליות בחלל ציבורי קטן

אלמנט הממשיך לכל אורך הבית – הקרניז הנמצא בקצה העליון של הקיר הוא דוגמא לאלמנט בולט המופיע לאורך כל הבית, אותו מלווה העין לכל אורכו כקו ארוך והמשכי היוצר תחושה של חלל גדול. כמובן שניתן להשתמש גם בעיבוי גבס או בכל פריט דקורטיבי אחר המלווה את החלל.

שימוש במראות– ניתן לשים מראות בבית לטובת הגדלת החלל אך יש לעשות זאת במינון נכון ובמקומות בהם יש לזה הצדקה נוספת בכדי להמנע מכך שהעיצוב יראה מאולץ ואקססיבי. במקומות בהם למראה יש מקום טבעי כמו חדרי רחצה, חדרי ארונות וחדרי שינה לעיתים מומלץ להגדיל או להאריך את המראה עד לקצה הקיר/תקרה או רצפה בכדי שתייצר אשלייה של המשכיות של דופן החלל. והמשכיות כפי שכבר הבנתם, היא מוטיב מרכזי במאמר הזה.

הכפלת חלל עי מראה ועי השתקפות הנוצרת על מקלחון זכוכית בחדר רחצה הורים

הכפלת חלל עי מראה ועי השתקפות הנוצרת על מקלחון זכוכית בחדר רחצה הורים

מראה בשירותי אורחים המייצר אפקט של הכפלת הנישה אליה היא נכנסת

מראה בשירותי אורחים המייצר אפקט של הכפלת הנישה אליה היא נכנסת

מראת כניסה גדולה יכולה לפתוח את החלל בו היא נמצאת

מראת כניסה גדולה יכולה לפתוח את החלל בו היא נמצאת

שימוש במראה בנישה לאיפור מקצה לקצה המכפילה את גודל חלל הארונות-איפור

שימוש במראה בנישה לאיפור מקצה לקצה המכפילה את גודל חלל הארונות-איפור

מראה מרצפה לתקרה מייצרת אשליית המשכיות של הרצפה והתקרה

מראה מרצפה לתקרה מייצרת אשליית המשכיות של הרצפה והתקרה

שימוש בריצוף מלוטש– ריצוף מלוטש (מבריק) למעשה מייצר אפקט של הכפלת חלל מאחר והוא השתקפות מדויקת ונקיה של כל הנמצא מעליו (מעיין אפקט מראה עם השתקפות חלשה יותר). יש לשים לב שהריצוף יהיה מלוטש ולא מזוגג. בריצוף מזוגג ההשתקפות היא גלית והיא למעשה "מסגירה את השקר" והאשליה האופטית מאבדת מכוחה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s