תכנון מטבח – מדריך למטבח המושלם | זהר בן לביא

עיצוב מטבח מודרני, אי מטבח, מטבחי דקור, זהר בן לביא

האי המטבחי מואר ע"י גופים תלויים המייצרים אינטימיות באזור האכילה המטבחי | צלם אילן נחום

תכנון מטבח זו משימה לא פשוטה. בכתבה זו נתייחס לכל ההיבטים של תכנון המטבח שלכם: השיש, הארונות, מכשירי החשמל, אי במטבח, ניצול פינות, תאורה ועוד

 טוב, אז כבר נאמר רבות על כך שהמטבח הוא האזור הכי חשוב בבית, לפחות לרובנו. הרוב המכריע של רוכשי דירות הקבלן משדרגים את המטבח שמציע הקבלן, גם אם הם לחוצים בכסף. למה? כי על המטבח לא מתפשרים!  מרכז המשפחה המקום שמאכיל את הנפשות הפועלות מקום של ריכוז משפחתי לא פורמאלי , ומה לעשות רוב הרגעים של היום הם לא פורמליים. אם בסלון אנחנו לרוב, צופים בטלויזיה, במטבח, אנחנו מדברים, מתקשרים.  אז מה הדרכים לתכנן ולעצב מטבח שיהיה מקום מהנה, פרקטי ובמקביל אסטטי?

 מיקום המטבח בחלל הציבורי 

עיצוב מטבח מודרני, תכנון ועיצוב פנים זהר בן לביא, ביצוע מטבחי דקור

המטבח שומר על ריחוק מהסלון ויחד עם זאת זאת פתיחות חזקה למרכז הבית | צלם אילן נחום

 מיקום המטבח והצורה שבה הוא מתיחס לשאר החללים בבית מעיד על אופי המשפחה והפעילות שבה.

 תפיסת המגורים הרווחת היום בהקשר למיקום המטבח בחלל הציבורי נעה בין שני גישות. המטבח שחלקו פתוח הממוקם בריחוק מה ממרכז הסלון בכדי להעניק הפרדה ופרטיות מסוימת למטבח אך עדיין לשמר את רעיון החלל ההמשכי שאינו מופרע ע"י מחיצות משמעותיות. התפיסה השניה היא שילוב מלא יותר בין המטבח והסלון. המטבח זה מחובר באופן מלא יותר לחלל המגורים/סלון כאשר ביניהם ישנה מחיצה נמוכה שיכולה להיות אי או משטח עבודה אחר זאת גישה שמאפשרת חלל גדול יותר של האזור הציבורי ומכניסה את הווית המטבח והפעילות שבו אל איזור הסלון. (סיינפלד) (חברים) כמעט בכל סיטואציה רצוי שהמטבח ימוקם בקירוב מה לכניסה לבית. לרובנו זו תחנה ראשונה בהגעה הביתה ובמיוחד אם אנו מגיעים עם סלים עמוסים במצרכים.

אי מטבח, קיר פלזמה, תכנון ועיצוב מטבח, זהר בן לביא

צלם אילן נחום

 מה חשוב בתכנון מטבח נוח ?

 מטבח המתוכנן טוב גורם לעבודה המתבצעת במטבח להיות מהירה ונוחה. שיקולים נוספים בתכנון המטבח היא הניראות של המרכיבים שלו כלפי החלל הציבורי- לדוגמה, בחלק גדול מהמקרים אנו רוצים להסתיר את המקרר ואת הכיור למבטים מכוון מרכז החלל הציבורי או מרכז הסלון. המקרר בגלל שהוא גוש מאסיבי שלעיתים מקבל עליו מגנטים ופתקים ומייצר בלגן ויזואלי , הכיור מעצם היותו מקום שמרכז כלים מלוכלכים שלא תמיד אנו מוצאים את הזמן לנקות אותם, ובמידה ואנו רוצים להציג מטבח אסתטי במראה נקי, רצוי להסתיר את הבלגן הפוטנציאלי.

בין אן מדברים על עיצוב דירות קטנות או גדולות, תכנון המטבח מתחיל לרוב מבחירת החלל שייועד למטבח והקשר הוויזואלי שלו עם שאר חללי הבית. על המתכנן להבין כבר בתהליך המחשבה הראשוני כיצד המטבח יאורגן – ז"א איפה יהיו הפונקציות הנפוצות הבאות : הכיור, כיריים, ומקרר ,התנור ומיקרו, ומכשירי עיבוד המזון האחרים (מג'ימיקס, טוסטר כזה או אחר, מיקסר מצנם ועוד), היכן ממקמים את התמי4 ואיפה תשב מכונת הקפה. צריך לקחת בחשבון שהאזורים השמישים ביותר בארונות המטבח הם האזורים אליהם מגיעות הידיים ללא מאמץ – מהמחצית העליונה של הארונות הנמוכים ועד גובה 170 ס"מ מהרצפה. שם גם יאוחסנו האלמנטים שבהם אנו עושים שימוש תדיר.

עוד מרכיב החשוב בתכנון המטבח העכשווי, שלרוב לא מקבל התייחסות ראויה, הוא שלעתים קרובות עובדים בו שני אנשים במקביל שעושים 2 פעולות שונות הדורשות גישה למכשירם שונים ולאחסון שונה.  באותו נושא צריך לזכור שבזמן שאדם מכין אוכל במטבח צריכה להיות גישה חופשית לשאר בני המשפחה לפונקציות במטבח שקשורות לחיי היום יום  כמו שימוש בסכום , קופסאות פלסטיק, תמי 4 וכיוצ"ב, מבלי להפריע לאדם שעובד במטבח.

משטח עבודה באורך סביר בין הכיור לכיריים

ברוב המטבחים הפעילים קיים הרצון שהכיור והכיריים יהיו על אותו משטח העבודה. סיטואציה כזאת מאפשרת העברת מחבתות וסירים מהכיריים לכיור והפוך באופן נח ומאפשר תחזוקה קלה במידה וקיימת שפיכה של נוזלים , אלו נפגשים עם משטח העבודה הקל לניגוב. במצבים בהם הכיריים נמצאים על אי לדוגמה יש חשש לשפיכת נוזלים לרצפה כאשר מעבירים כלים מהכיריים לכיור וההפך.

 שימוש במגירות לארונות הנמוכים

רובנו כבר יודעים זאת אבל בכל זאת, אין טעם להשתמש בדלתות לארונות עם מדפים בארונות נמוכים שעומקם סטנדרטי (60 ס"מ). הגישה לאלמנטים המאוחסנים, אם זה אוכל, קופסאות פלסטיק או כל דבר אחר אינה נוחה מאחר והחלקים העמוקים של המדף אינם נוחים לגישה. מגירות שליפה מלאה (פתיחה של כל עומק המגירה) מאפשרים את הגישה הנוחה ביותר משני סיבות: א. המבט לאלמנטים המאוחסנים במגירה הוא מבט מלמעלה המאפשר סריקה נוחה של המוצרים המאוחסנים וב. הגישה לאחסון הנמצא בעומק הארון נוחה ופשוטה. אגב שימוש בדלתות ומדפים בהחלט פרקטי ואף רצוי בארונות בהם העומק אינו עולה על 45 ס"מ.

אז מה.. הורגים פינה?

רוב מעצבי המטבחים יגידו- ברור! ובמידה מסוימת אפשר להבין אותם. פינה במטבח, בעבר, הייתה לרוב, מנוצלת או ע"י קרוסלה, מגי'ק קורנר או סתם מדפים- כל אחד מהאופציה הזאת לא  נח לשימוש, ומאחר ונוחות שימוש היא שם המשחק בתכנון מטבח מודרני הרי שזאת אופציה לא מועדפת. בנוסף צריך "להקריב" כ35 ס"מ לפחות מכל צד של הפינה לטובת דלתות שיאפשרו גישה לפינה. דלתות אילו באות ע"ח פוטנציאל להרחבת המגירות שהם אופציות האחסון המיטבית למימוש עומק החלל. שורה תחתונה מדובר כאן ב"הקרבה" של מקום אחסון פוטנציאלי שהגישה איליו אינה נוחה לטובת הגדלת נפח השימוש הנוח במטבח. במטבחים בהם אפשרויות האחסון מוגבלות מאד השיקול לגבי "הפעלת" הפינה חוזר להיות רלוונטי ע"ח נוחות השימוש.

עומק ארונות ומשטח המטבח

העומק הסטנדרטי לארונות מטבח נמוכים וארונות גבוהים הוא 60 ס"מ. הוא נובע מכך שמכשירי חשמל כמו מדיח ,תנור בילט אין ורוב כיורי המטבח  דורשים עומק זה. אך לעתים יש טעם או להגדיל את עומק המטבח או לחלופין להקטין אותו. בצידי מטבח שבהם אין מגבלה של מכשירי חשמל הדורשים עומק, ניתן לייצר עומק ארונות  של 40-45 ס"מ עומק זה הוא טוב לאחסון כמעט את כל האלמנטים המאוחסנים במטבח. הוא מאפשר שימוש במדפים ודלתות , אלמנט שהופך את המטבח ליותר זול (מגירות יותר יקרות עכב הפרזול שלהם) וגם שימוש במגירות באותו העומק. עומק כזה גם מאפשר משטח מטבחי עליון שבו ניתן למקם את מכונת הקפה או את התמי 4 שאינם דורשים עומק של מעבר לכך ואף השימוש שבהם נח יותר מאחר והם קרובים לשולי חזית המשטח מבלי שאנו מבזבזים משטח עבודה הנמצא בחלקם האחורי. סיבה נוספת חשובה לא פחות היא היכולת להגדיל את אזור התנועה של המשתמש במטבח ולמעשה להרחיב את המטבח ו"להגדיל" אותו כי החלל בין חזיתות המטבח גדל.

לעתים יש טעם לשקול הגדלה של עומק המטבח. שיקול זה יכול לנבוע משני סיבות עיקריות: א. במטבחים קווים שכמות האחסון שבהם מוגבלת אחת האפשרויות להגדלת האחסון היא העמקת הארונות עד 70 ס"מ. חשוב לדעת שהמסילות הסטנדרטיות בשימוש במטבחים לארונות בעומק 60 ס"מ מיועדות למגירות בעומק 55 ס"מ (משאירים מעט רווח בחלק האחורי עד לגב הארון) אך לחברות כמו בלום לדוגמה, יש מסילות המתאימות גם למגירות של 60 ס"מ וגם למגירות של 65 ס"מ. מגירת ה65 ס"מ מוסיפה מרחב אחסון בשיעור של 15% ביחס למגירה סטנדרטית של 55 ס"מ. אמנם מדובר במסילות יקרות יותר ביחס לסטנדרטיות אך לעתים הגדלת כמות האחסון במטבח, שנראה לכאורה לא גדול, יכולה להיות משמעותית לשימוש נח ויעיל. סיבה נוספת להגדלה של משטח המטבח היא הרצון לאחסן/להציג מוצרים בחלק האחורי של משטח המטבח. גם כאן יש אפשרות להגדלת שטחי האחסון הנוחים לגישה על חשבון הגדלת משטח העבודה. זה אולי פחות נפוץ אך פרקטי לחלוטין.

תכנון ועיצוב מטבח בפנטהאוז

חזיתות במראה עץ מודרני עם אחסון מתחת לאי באזור הישיבה למטבח עם דרישות אחסון גבוהות | צלם אילן נחום

התנור והמיקרו

התנורים הנפוצים ביותר בשימוש במטבח הם התנורים אינטגרליים ( בילט אין). המידות שלהם הם 60X60X60 . לרוב ממקמים אותם החל מגובה 75 ס"מ שהוא כגובה המאפשר מבט וגישה לאוכל המתבשל באופן נח, וגובה שימוש קל. עוד סיבה לגובה זה היא הנטיה היא למקם את המיקרו מעל לתנור ובכדי לאפשר שימוש נח גם במיקרו וגם בתנור.

בסיטואציה כזאת גובה מרכז התנור הוא 105 ס"מ וגובה מרכז המיקרו הוא כ160 ס"מ. תנורים משולבים (אלה של פעם) פחות בשימוש משני סיבות, התנור הנמוך פחות נח ומאחר ותנור זה יוצר חריץ אויר בינו לבין ארונות המטבח שני צידיו זוהי נקודת תורפה לצבירת לכלוך הקשה לתחזוקה והדורש משיכת התנור החוצה ממקומו. יש כאלו הממקמים את תנור הבילט אין מתחת לכיריים בעיקר משני סיבות מתוך הרגל ל"חיבור" בין הכיריים לתנור בתנורים המשולבים ויש כאלו הרוצים לקבל מראה נקי יותר באזור הארונות הגבוהים הנטול "הפרעות ויזואליות".

ישנם תנורים ברוחב 90 ס"מ שגובהם כ45 ס"מ ומאפשרים  בישול של 2 תבניות אחת ליד השניה (במקום אחד מעל השניה בתנור סטנדרטי) אלה מאפשרים להנמיך את המיקרו הממוקם מעליהם אך לא תמיד קיים המקום לרוחב כזה של תנור בתכנון ארונות המטבח. במידה וקיים המקום יש גם את האפשרות למקם תנור ומיקרו אחד לצד השני (רוחב של 120 ס"מ) ובמידה מסויימת אופציה כזאת היא הנוחה ביותר לשימוש בשני המכשירים ובאופציה כזאת מיקום גובה התנור והמיקרו יחסית גמישים ויכולים להתייחס לחלוקת המטבח באופן אסטטי יותר.

היום נפוצים גם שילוב של תנור ומיקרו במוצר אחד, בכדי להגדיל את מקום האחסון על חשבון המקום שיועד למיקרו. וגם נפוץ יותר ויותר תנור שמעליו משולב מיקרו כ2 מוצרים בעיצוב אחיד. (תמונה). בבתים בהם השימוש במיקרו רב, אין טעם למקם מיקרו בתוך ארון סגור מאחר ורוב האנשים משאירים את דלת המיקרו פתוחה בכדי להימנע מהפתיחה והסגירה הרבה של דלת זו.  דלת פתוחה זו מונעת גישה לארון שמעל המיקרו ומייצרת הפרעה כללית. לפיכך בסיטואציה כזאת עדיף מיקרו אינטגרלי אם בשילוב עם תנור אינטגרלי מתחת או ללא.

אדריכלות ועיצוב פנים | תכנון זהר בן לביא ומליסה סמטבנד

 מהו המיקום הטוב ביותר ל"תמי 4" ומה ההכנות הנדרשות.

"תחנת השתייה" הפכה להיות בשנים האחרונות כמעט סטנדרט וכחלק בלתי נפרד מהמטבח. זה לא רק לילדים ולנו לשתיית מים מטוהרים  קרים או חמים, זה לעתים גם שימושי לבישול. הגישה לתמי 4 או לכל מכשיר מים מטוהרים אחר צריך להיות ידידותית לכל בני הבית מבלי שהגישה אליו תפריע את עבודת האדם המכין אוכל במטבח. לרוב זה ממוקם על משטח העבודה באחד מצידו. אך במידה ורוצים לשמור על משטח עבודה רחב ולא רוצים  לתת לתמי 4 לאכול שטחים יש גם אפשרות לשים את המכשיר בתוך נישות ייעודיות בתוך הארונות הגבוהים. הגובה הנח למיקום התמי 4 הוא גובה 90 ס" שהוא גובה משטח המטבח הסטנדרטי.  מכשיר השתייה מקבל את המים שלו דרת צינורית דקה המתחברת לנקודת מים קרים ובצידה השני אל המכשיר עצמו. כשהמכשיר ממוקם על משטח העבודה עושים קידוח במשטח לטובת העברת הצינורית אשר נאטם לאחר מכן. הברז יכול להיות מתחת לכיור או הכנה לברז מראש בהנחה ומכשיר השתייה מרוחק מהכיור. יש גם לדאוג לשקע חשמל שיהיה ממוקם במקום המתוכנן מראש למכשיר השתייה.

משטח העבודה

משטחי העבודה (השיש) לרוב עשויים מאבן קיסר, גרניט או קוריאן. לעיתים יותר נדירות נראה גם משטחי עץ מלא (בוצ'ר) או משטחי נירוסטה. יש כאלה הבוחרים במשטחי "למינם" שזהו חומר המגיע מתעשיית האריחים לקירות הוא דק ויקר יחסית אך מאפשר גוונים וטקסטורות מעניינות.  אבן הקיסר היא הנפוצה ביותר. גם אבן הקיסר וגם הגרניט מגיעים בפלטות שעוביים 2 ס"מ ואלו מגיעים בדוגמאות שונות אשר להם עלות שונה. הקוריאן מגיע בפלטות של 12 ממ וניתן לעיבוד גמיש יחסית ביחס לאבן קיסר וגרניט . לרוב השימוש בקוריאן משלב גם כיור העשוי מקוריאן דבר זה מאפשר ניקוי נח וקל למשטח סביב הכיור כי אין למעשה "מפגש" בין שולי הכיור למשטח העבודה. לקוריאן 99 דוגמאות טקסטורה וצבע אשר האלו הנמצאים בשימוש רווח הם שני סוגי לבן.

מומלץ שלכל משטח עבודה יהיה פנל העולה מעל משטח העבודה לפחות 2 ס"מ בחיבור לקיר האחורי ולציפוי שלו. למה? כי באזורים רטובים בעיקר באזור הכיור ישנם המון מקרים שבהם עושים חיפוי קיר מאריחי קרמיקה המגיע עד למישור משטח העבודה, אילו אזורים רגישים ובסיטואציות כאלו הרובה בין משטח העבודה לחיפוי משחירה והופכת להיות קשה לניקוי. פנל אבן קיסר ,לדוגמה, מחובר למשטח העבודה בדבק שיש שאינו משחיר ומשאיר אזורים רגישים אלו עמידים לאורך זמן רב ואסטטיים. במשטחי קוריאן יש לעתים מצבים בהם החיבור של משטח העבודה לפנל האחורי הוא מעט מעוגל מה שמרחיק ומחזיר את הנוזלים חזרה למרכז המשטח ורחוק מהקיר.

אי מטבחי

יש כאלה שיאמרו שזה טרנד יש כאלו שיגידו שזה הדבר הכי טבעי במטבח אבל דבר אחד ברור, הרוב היו רוצים לראות אי במטבח שלהם. ישנם שני סוגים של איים מרכזיים – חצי אי ואי. חצי האי הוא שלוחה של המטבח המתנתקת מקירות היקפיים והופכת להיות שלוחה הניתנת לגישה משני הצדדים. אי הוא אלמנט בנוי המנותק מכל צדדיו. הסיבה לפופולריות של האי היא שהוא משמש למתכנן כאמצעי תיחום והגדרה נח למטבח הפתוח. ברמה התרבותית שבה תכניות בישול ואירוח הם חלק תפיסת החיים של השנים האחרונות נראה שתהליך הכנת האוכל אינו מוסתר אלא נהפוך הוא, הוא מוצג כלפי האורחים והוא חלק מתרבות האירוח. אדם העובד על האי לרוב ירים את מבטו ויראה מולו את הנוף הניבט מהויטרינות או את האדם היושב מולו על האי או לחלופין את מקומות הישיבה בסלון ויאפשר תקשורת של פנים אל פנים. לא בכל מצב כדאי לשלב אי בתכנון המטבח ולא לכל חלל זה מתאים. לרוב האי מקבץ בתוכו לפחות 3 מרכיבים חשובים במטבח:

1. משטח עבודה רחב נוסף

2. אחסון תחתון פרקטי ויעיל נוסף

3. רוב האיים מכילים מקומות ישיבה ולמעשה מנכסים אליהם את מה שהיה שולחן האוכל המטבחי הלא פורמאלי (שהוא למעשה השולחן הכי פעיל בבית לרוב).

מעבר לאילו ישם איים המכילים גם את הכיריים או גם את הכיריים וגם את הכיור המרכזי.

תכנון האי

רצוי שהרווח בין חזית חלקו הפנימי של אי הפונה למרכז המטבח יהיה 120 ס"מ במצבים דחוקים אפשר גם 110 ס"מ. כאשר יש מקומות ישיבה בצידו הפנימי של האי בתוך המטבח על רווח זה לגדול ל140 ס"מ בכדי להכיל את מרווח התנועה של הכיסאות בתחום הפעילות של המטבח. מידות אלו לא תמיד מאפשרות שילוב אי בתוך חלל שאינו מאפשר שימוש נח באי.

משטח האי לרוב הוא 90 ס"מ מריצוף, זהה למשטח העבודה המטבחי, ולפיכך ישיבה סביבו דורשת כיסאות בר המיועדים לגובה זה.

מומלץ לעשות אחסון גם בצד המנוגד למטבח לשימוש אלא היושבים על הכיסאות, זה יכול להיות ציוד לילדים או החשבונות של הבית או כל דבר אחר שנראה לכם שתדרשו לו ליד מקומות הישיבה של האי. זכרו האי המטבחי הוא מרכז הפעילות של הבית

 קולטי אדים מה האפשרויות והאם כדאי?

תפקיד קולט האדים הוא למשוך את אדי הבישול והטיגון מתוך חלל המטבח ובית ולהפוך את מלאכת הכנת האוכל לנעימה יותר ולא אפופת ריחות כבדים.  בסיטואציה של סירקולצית אויר טבעית בחלל המטבח אין צורך בקולטי אדים, אך יש כאלו המעדיפים לא לפתוח חלון בקיץ או בחורף מפאת איבוד החום או הקור בבית, ואז, יש צורך בקולט שימשוך את הריחות. לחלופין יש תכנונים שבהם הכיריים נמצאים במקום המרוחק מחלון ואף  במקום מרכזי בחלל הציבורי ואלו דורשים יניקת אויר יעילה.

קולטי אדים סטנדרטיים מחולקים ל2 סוגים: אלו העובדים בשיטת הסחרור וממחזרים את האויר הנספג ואלו המוציאים את האויר מחוץ לחלל המטבח. הסוג הראשון הוא פחות אפקטיבי מאחר והיעילות שלו שגם כך מוטלת בספק יורדת עם ההצטברות הלכלוך והשומנים על המסנן. הסוג השני אפקטיבי יותר ועצם העובדה שהאויר יוצא מתוך המטבח לאויר החיצוני הופכת אותו לטוב יותר מהראשון. בשני המקרים מדובר במכשירים שהוונטה הפעילה המושכת את האויר ממוקמת בגוף הקולט ולפיכך מרעישה בזמן הפעולה. לרוב כמעט כל הקולטים מגיעים עם תאורה פנימית וההפעלה שלהם היא מפנל חזיתי בגוף הקולט. בשני המקרים צריך הכנת נקודת חשמל ובמקרה השני צריך גם לדאוג לפתח/קידוח בקיר החיצוני שממנו יפלט האויר המשומש.

אפשרות נוספת, ואולי היעילה ביותר, היא שימוש בבניית קולט אדים המבוסס על מנדף ומפוח חיצוני. אלו מסוג ה"קולטי אדים" שנוכל לראות במסעדות. מעל הכיריים נמצא אלמנט של נירוסטה ( הניתן לחיפוי לפי שיקולי עיצוב) שבתוכו מסנן יחסית פשוט הניתן לניקוי פשוט אם במדיח או ביד. ממנדף זה יש צינור המחובר למפוח שהוא למעשה הוונטה היונקת את האויר דרך המנדף. המפוח ממוקם ביציאה חיצונית ולעיתים מתחת להנמכת גבס. יתרונות מערכת זו היא שאינה רועשת מאחר ורעש המנוע של הוונטה מרוחק ממוקד הבישול ולרוב ניתן להשיג את המפוחים האלו בעצמות יניקה החזקות מקולט אדים סטנדרטי. ההפעלה של קולט מפוח מסוג זה נעשית ע"י מתג שאותו ממקמים לרוב בקיר ליד איזור הבישול, או בגוף המנדף הנמצא מעל לכיריים.

ברמה העיצובית קולט אדים ממקד את מיקום הכיריים ומדגיש אותו כשחקן משמעותי במרכיבי המטבח.

  שימוש במסכי צפיה במטבח העכשוי

יותר ויותר מבקשים לשלב מסכי צפיה במטבח מכמה סיבות:

הם לא רוצים שהילדים (גם הגדולים) יאכלו על הספה החדשה כי הם רגילים לראות טלויזיה בזמן שהם אוכלים אם לבד או ביחד. כי הם רוצים לשמור את אותם הילדים שמחפשים את מסך הצפיה לידם במטבח לשיחה תוך כדי אכילה (וצפיה מסתבר). יש אלו המורידים מתכונים מהאינטרנט ומחינתם מסך מגע המאפשר שימוש בו כספר מתכונים הוא פתרון מצוין. אך גם אנשים ה"מבלים/ות" זמן רב במטבח רוצים שתהיה להם גישה לפייסבוק או לכל פורמט תקשורתי אחר המבוסס על המחשב מבלי לגשת לאיזור העבודה המיועד לכך כל כמה דקות. מסכי צפיה התלויים מול אי מטבחי או אזור ישיבה לא פורמלי הופכים להיות נפוצים מאד. אמנם נעשה שימוש בטאבלט כמסך מגע למתכונים אך יש גם כאלו המשלבים את מסך המגע על קיר/דופן ארון במיקום אסטרטגי ויש גם חברות המציעות מסך המשולב אינטגראלית בתוך דלת הארון שלכם. אנחנו ממליצים כי אם אתה לא יכול לנצח אותם, תצטרף אליהם. אנו בעידן עם ערוצי תקשורת רבים שכולם בשימוש ברמה כזאת או אחרת. אם מרכז החיים של הבית הוא המטבח וחלק מרכזי מחיינו הוא שימוש באמצעי תקשורת אלו הרי שהחיבור הוא כמעט טבעי.

תכנון תאורה לסביבת המטבח

במטבח הסטנדרטי יש צורך ב 3 מעגלי תאורה. תאורה כללית, תאורה למשטח העבודה, ותאורה לאיזור האכילה המטבחי. התאורה הכללית הנמצאת לרוב במרכז בין ארונות המטבח והיא מקרינה אור מפוזר על חזיתות ארונות המטבח המאפשר שימוש נח כאשר פותחים מגירות /דלתות וכיוצ"ב. היא לרוב עשויה מנורות פלורוסנט (לא הישנות, יש היום את הT5 שהוא דגם פלורוסנטי דק יותר המגיע בכמה גווני אור) או לחילופין מפסי לדים. לרוב התאורה הכללית לא יודעת לייצר תאורה איכותית על משטח העבודה מאחר וגופנו חוסם חלק מהאור  בזמן שאנו עובדים על משטח זה. התאורה למשטח העבודה לרוב ממוקמת מעל משטח העבודה (השיש) במידה ואין מעל משטח העבודה ארונות עליונים אז ממקמים בתקרה מעל במרכז המשטח גופי תאורה  שתפקידם להאיר מטה באלומות יחסית מרוכזות את משטח העבודה. במידה ויש ארון עליון מתקינים את התאורה בתחתית הארון. מעגל תאורה שלישי מתיחס לאזור ההסבה/אכילה הלא פורמאלי המטבחי. לרוב אזור זה דומה באופיו במעט לפינת האוכל הגדולה אך הוא יותר אינטימי ולפיכך ניתן או להשתמש בתאורה של גופים תלויים מעל השולחן או לחילופין לשים גופים הצמודים או שקועים בתקרה המקרינים אור למרכז השולחן והמייצרים שם הדגשה של המקום כמקום נפרד ואינטימי.

עיצוב מטבח מודרני, אי מטבח, מטבחי דקור, זהר בן לביא
זהר בן לביא זהר בן לביא החל את לימודיו המקצועיים בסדנא לעיצוב ואדריכלות בתל-אביב. בשנת 1999 סיים תואר ראשון
לאדריכלות בניו-יורק. כשחזר לארץ עבד כאדריכל במשרד "לביא אמיר אדריכלים" ובשנת 20033 ייסד, עם האדריכל אבי מיטלמן, את "סטור דיזיין" סטודיו לעיצוב מוצר, במטרה להעביר רעיונות אדריכליים לקנה מידה קטן. במסגרת "סטור דיזיין" הציג ב2004 את ה Floating Frames – יחידת אחסון ותצוגה, בתערוכה השנתית בסלון דה מובילה שבמילאנו. סדרת גופיי התאורה "וולי" בעיצוב סטור דיזיין, זכתה בפרס משרד התעשייה והמסחר לעיצוב תעשייתי בשנת 2006, הוצגה בתערוכת עיצוב בישראל 2007 ואף נמכרה בהצלחה בארץ. בשנת 2006 נבחר זהר כמעצב השנה במגזין סגנון ובאותה השנה הקים את BLV. ב 2012 נבחר להציג בתערוכת "אות העיצוב ואדריכלות" כאחד מ 40 היוצרים המבטיחים בתחום אדריכלות והעיצוב בארץ.
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s